Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kterak mě jednou jeden hodnej muslimskej kluk chtěl za kamaráda.

Jmenoval se Šahíd a bylo mu něco přes dvacet. Za Afgánské války s komunisty utekl jeho táta před svým bratrem, což bylo, jak vyplynulo z Šahídova vyprávění, nějaké velké prase v prasečinci Babraka Karmala. 

Z rodného Džalalabádu přešel tatínek hranici Chyberským průsmykem do Pešaváru a postupně si tam propašoval celou svou početnou rodinu. A žili tam sladce na věky asi tři měsíce.  Následně tatínka bratrská rozvědka zastřelila po nějaké schůzi mudžehadů. Z Pakistánu Šahíd odletěl do Kanady za jedním ze svých strýců z mateřské strany. Když se rok sešel s rokem, dovezl si svojí mladičkou paní s dvojčaty.    

     Setkali jsme se na Dawson College v Montrealu v polovině let osmdesátých, kde jsme oba studovali (večerně) počítačovou vědu.  Dali nás do jedné studijní skupiny a mě zvolili vedoucím, asi nejvíc proto, že jsem byl nejstarší. Měl jsem s kompjútry sice už delší praxi ale bylo „expertů“ jako já ve třídě víc.  Mnoho věcí jsme už znali a šlo nám spíš jen o diplom jako korunovační klenot.  Šahíd v tomhle kruhu ale nebyl.  Naopak, přestože jistě nebyl hloupý, neměl na tenhle obor buňky. Slušně bych ho popsal jako člověka  numericky v betonu .  Museli jsme mu všechno vyslvětlovat, obyčejně několikrát, ale stejně nakonec nic nepoňal a úkol zpackal a museli jsme to za něj zmakat sami. Nic se nedělo, nebylo to akutní. Navykli jsme si ho hlídat průběžně, tak že packat mohl jen v kontrolovaných úsecích.   

     Šahíd byl opravdu vzláštní typ.  Kostnatá ramena, vypouklé bříško, kštice jako kupa sena v dehtu, mandlové oči na št´opkách. Furt. Výraz jeho tváře neumím dost dobře popsat. Nevím proč, ale dlouho potom, kdykoliv jsem na něho myslel, vybavoval se mi šlágr Ivana Mládka, v němž železniční vlečka povalila křečka a on se svalil z náspu do polí. No a ten výraz hlodavce po srážce s neúprosným obrem, tedy v momentě kdy ještě není ještě schopen o tom kvíkat, ale už ví, že je ted´v pohromě pauza, mi nejlépe vykresloval Šamída v neutrálu, či relativní pohodě.  Někdy se zdálo, že se snad i usmívá. Obyčejně to bylo když z něho zavánělo koření silněji. A nebo, někdy, když přišel se srolovaným koberečkem z chodbičky, kde padal před Alláhen pět minut na tvář po první hodině výuky (která končila v 18:30). Mimochodem, on byl první muslim, kterého jsem viděl praktikovat tento pilíř své víry. Jindy po koberečku byl netečný se zrakem upřeným do nekonečna. Jednou mi to nedalo a v hodině číselné teorie jsem do něho strčil. „You better listen to this, Shahid, that’s your next assignment!“. Vylekaný muslimáček na to vyhrkl, „yes, yes“, otevřel zápisník a jako že poslouchá učitele. Za pár vteřin byl zase bezpečně mimo místní čas a prostor.

    Ale jak jsem již řekl v nadpisu, Šahíd byl skutečně hodnej kluk. Snažil se co mohl, i tím se za naší práci revanžovat bud´výbornými zavářkami své paní (já gastromii tohohle kouta světa miluju), nebo delikatesami z obchodu strýčka, nebo – poprvé jsme byli v šoku – přišel několikrát s lístky na hokej (Montreal Canadiens) a na baseball (Montreal Expos). Prý jako kompliment od firmy. Práce s ním byla, tak jsme to brali. A protože on „visel“ nejvíc na mně, dával mě někdy tupláky.  Jinak ale moc jsme si nenapovídali. Když já jsem se ptal ze zvědavosti na jeho rodinu a místa kde dospíval odpovídal často vyhýbavě a protichůdně, ale ke konci školy mi nakonec vyklopil tu tragédii s tátou. On sám se mě nikdy neptal na nic. Považoval jsem to za známku respektu, ale stejně, jeho zvláštní úniky, perzekuovaný nátěr, a psychologická závislost mě někdy opravdu lezly na nervy.

    Asi týden před závěrečnými zkouškami Šahíd se přišoural opět s nějakým neřešitelným problémem. Že prý by chtěl se mnou mluvit jeho imám. Jeho imám? Se mnou? Když mi vysvětlil co „imám“ je, samozřejmě jsem chtěl vědět z jakého důvodu by islámský klerik měl zájem právě o mě. Že prý o mně slyšel moc hezké věci a že by mě rád poznal. A nejen on, ale i jeho strýc, by mě rád přivítal ve svém domě. Nemaja potuchy v té době o islamovědě jiné, než že když Mohamed nepůjde k hoře, půjde hora k Mohamedovi, byl jsem s rozumem v koncích. On chvíli trval na tom, že to byl nápad těch dvou co ho opatrují, ale nakonec přiznal barvu a vylil, že on sám požádal o audienci u imáma za ůčelem jeho svědectví upřímnosti mé šahády. Zase musel vysvětlit nejdřív co to vůbec šaháda je, tedy, že se jedná o přísažné prohlášení, že neznám jiného Boha než je Alláh, a Mohamed, že je jeho prorokem. Znovu jsem byl trochu na větvi. Jak proboha, můžu přísahat na něco o čem nemám potuchy? Z jakého důvodu já bych tohle měl dělat? Já jsem pokřtěný katolík a přestože jsem nábožensky v lapsu, vím co se ode mne ve věcech chování očekavá a nemám s tím velké problémy. Tedy jako s tím, že něco moje katolická maminka ode mne očekává, z titulu, že mě nechala pokřtít jako batole, které proti tomu nemohlo nic dělat. Proč bych měl chodit za jinou vírou? Co by tomu maminka (nábožensky potlačovaná v ČSSR) řekla?  Prý abychom mohli být kamarádi, říkal Šahíd bezelstně, s mandlovkama na št´opkách které nikdy nelhaly,  a s krůpějemi potu na čele, které potvrzovaly, že je to pro něj opravdu důležité.  Snažil jsem se mu to dál vymluvit: „Podívej nic takového není tady třeba. Tady se můžeš kamárádit s kýmkoliv, tím že se prostě se chováš jako kamarád. “  Marná věc.  Šahíd byl očividně v stresu: „Ty nerozmíš, já Tě chci mít za opravdového kamaráda, a to nejde, protože Ty nejseš muslim“.  Začalo mi svítat.  Ach tak, to jsou ty jeho svazky s nekonečnem, a nesmysly s tím spojené co mu natloukli do hlavy svatoušci pod Hindukušem.  

   Na ty jeho zlklamané mandlovky často vzpomínám a poslední dobou když se mi vybavějí, běhá mi z nich mráz po zádech. Ach, je to tak: na naší multikulturální zeměkouli vytáhnout hocha z kosmické žumpy není zdaleka tak těžké jako vypumpovat tu kosmickou žumpu z něho.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jirka Severa | pátek 7.8.2015 16:24 | karma článku: 39,91 | přečteno: 2373x
  • Další články autora

Jirka Severa

Tento týden na vyšinutém konci světa

V Americe se od minulého víkendu nehovoří o ničem jiném než o zhoubném spiknutí, které se snaží nastolit v zemi "bílou nadvládu" a o Trumpvých intrikách v tomto excluzivním společenství, jehož členové na tajných schůzích

10.8.2019 v 16:10 | Karma: 25,00 | Přečteno: 821x | Diskuse| Politika

Jirka Severa

Bílý supremacista nebo duševně chorý osamělý vlk, jiná možnost asi není

Hovořím o masových vrazích, a o jejich mediálním zpracování. Je skutečně neuvěřitelné jak západní média, tedy jejich vedoucí levicové zdroje, diktují a kontrolují chápání masových vražd nevinných lidí, jedná-li se o akci jedince.

7.8.2019 v 6:38 | Karma: 30,34 | Přečteno: 1006x | Diskuse| Společnost

Jirka Severa

Privátní tryskáče a megajachty v kempu zachránců planety

Davoská globální smetánka nám skutečně nejde příkladem v existenčním boji proti planetárnín změnám v klimatu. Akční komise se sletěla a seplula do rezortu na Sicílii, který patří společnosti Google, aby tam naléhavě řešila

5.8.2019 v 7:10 | Karma: 39,15 | Přečteno: 1811x | Diskuse| Společnost

Jirka Severa

Fandové Ottawských Senátorů válčí s majitelem klubu

Je léto, sezóna kšeftů s hokejisty v NHL. Kluby se přes léto posilují a snaží se finančně optimizovat, což pro většinu znamená dát dohromady na příští sezónu lepší manšaft s menší platovou zátěží. Říkám "pro většinu" ale měl

2.8.2019 v 20:12 | Karma: 7,42 | Přečteno: 218x | Diskuse| Sport

Jirka Severa

V čem by se američtí Republikáni měli poučit od Otto von Bismarcka

Windsor je město v západním Ontáriu, na skok přes řeku do michiganského Detroitu. Kdysi malé městečko v porovnání, dnes zatímco bývalý obr na druhé straně řeky upadá a vylidňuje se, Windsor se rozrostl na třetinu obyvatel

31.7.2019 v 5:51 | Karma: 23,20 | Přečteno: 721x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Izrael nejspíš zneužil americké zbraně v Pásmu Gazy, tvrdí Bílý dům

11. května 2024  8:38,  aktualizováno  9:19

Je opodstatněné se domnívat, že Izrael použil americké zbraně při úderech v Pásmu Gazy, které...

Ruské rafinerie kvůli dronům postrádají pracovníky, vojáci žádají brokovnice

11. května 2024

Kvůli útokům ukrajinských dronů se ropné rafinerie potýkají s nedostatkem pracovníků. Ti z obav...

Nova zkouší předvolební vysílání, výsledky divákům odprezentuje i z Litomyšle

11. května 2024

Blíží se červnové volby do Evropského parlamentu a televize Nova ladí předvolební vysílání. Vrcholí...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 68
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 849x
Expat v Kanadě od r.1968, Ajt´ák v důchodu, od dětství náruživý čtenář. Filozoficky svobodomyšlenkář, agnostik, s odkazem na Evropské osvícenectví. (Z novodobých myslitelů mám nejblíže k Christopheru Laschovi ). Politicky jsem vyznavatel střední cesty, což neberu jako lhostejnost jako spíš právo rejpat do obou stran. Obecně, mým terčem jsou extrémistické pozice, tedy, politika identity, islamismus, rozbíjení sociálního zabezpečení, (a na druhé straně) představy o státu jako univerzální kojné, prostomyslné rovnostářství, (a na druhé straně) vymazávání demokratické společnosti komerční manipulací a oligarchickými zájmy. xenofóbie, ale více oikofóbie (což je novotvar k popisu sklonů k přehnané kritice vlastních tradic, doslova "strach z vlastního domu").

Seznam rubrik